Zwift heeft een revolutie teweeggebracht in indoor fietsen door het te transformeren in een dynamische en meeslepende ervaring. Het is meer dan alleen een trainingstool; het is een virtuele wereld waar fietsers van over de hele wereld samen kunnen fietsen, wedstrijden kunnen rijden en hun grenzen kunnen verleggen in gestructureerde workouts.
Het verhaal van Zwift begint met de oprichters, Eric Min, Scott Barger en Jon Mayfield, die een visie deelden om indoor cycling aantrekkelijker en socialer te maken. Ze combineerden hun achtergronden in technologie, gaming en fietsen om Zwift op te richten en lanceerden het platform in 2014.
Wat Zwift onderscheidt, is de virtuele wereld met verschillende landschappen, waaronder straten in de stad, plattelandswegen en zelfs fantasiewerelden zoals Watopia. Fietsers rijden door deze omgevingen met behulp van een slimme trainer of vermogensmeter en hun avatars communiceren in realtime met andere fietsers.
De spelelementen van Zwift, zoals power-ups, sprintpunten en klassementen, maken elke rit spannender. Fietsers kunnen deelnemen aan groepsritten, wedstrijden of gestructureerde workouts op maat van hun fitnessdoelen.